Значение (Философия)

Kyokushinkai – Киокушинкай

 Кенжи (японска калиграфия) носи в себе си върховенство и единство. Произнася се „Киокушин” и буквално преведена, тя означава „Дружество на върховната истина”. Това е името, дадено от Масутацу Ояма на бойното изкуство което той създава.Създадено е от три думи които означават:
Kyoku означава “Върховен”.
Shin означава “Истина” или “Реалност”.
Kai означава “Общество” или “Организация”.

Kanku
Символът на киокушинкай  е ‘КАНКУ’ и произлиза от Канку ката, което буквално се превежда като ‘гледащ в небето’. Катата започва, като се държат ръцете с подпрени показалци и палци на ръцете. Погледът се насочва през средата, с цел да се засили духовното и физическо единство. Изострените краища на символа ‘Канку’ са пръстите и предполага върховното.

Удебелената част на китките представлява мощта или силата, а центърът – процепа между дланите – предполага безкрайността или дълбочината. Вътрешният и външният кръг представляват непрекъснатостта и кръговото движение.

Разбирането на дълбокия смисъл на киокушинкай изисква съзерцание!


Budo Karate

Значение на Карате Киокушин?
 За някои, това е начин да развият и поддържат физическа сила, а също така и техники за самозащита. За други, то е повече от това. Киокушин Карате е начин на живот, който преминава отвъд предела на тренировките. Киокушин карате е Будо Карате (budo (bu ~ Битка, do ~ Пътят) .
Основите на будо карате немогат да бъдат обяснени в няколко параграфа. Но можете да придобиете някаква представа за значението му като се вгледате в  произхода на бойните искуства и връзката им със Източната философия, или като изследваме думите „карате” и „будо”.
Както повечето бойни изкуства, киокушин карате следва произхода си от Бодихарма, индийски принц и будистки свещеник който отишил в Китайския храм Шаолин в началото на шестнадесети век. Там той се създал Чан, или „интуитивно” училище по Махаянски Будизъм. Според философията на Чан, просвещението се търсело чрез медитация, а не чрез практикуването на ритуали и изучаването на религиозни текстове. Според легендата Бодихарма  стоял към една от стените на храма Шаолин цели девет години, преди да достигне до просвещение (според някои други легенди той стоял в пещера девет години). Бодихарма също така  създал бойните изкуства като физически режим, който подпомагал развиването на психиката от медитацията. През вековете, философията на Чан (или Зен на Японски) се разпространила до Окинава и след това до Япония, придружена от същите тези бойни изкуства. През годините Зен и бойните изкуства станали едно цяло и успяли да повлияят на Японското общество.

Думата Карате ( Karate) произлиза от думите:

Кара (Kara)-празен
и
Те (Te)-длан

Думата Кара (Kara) също така означава ”Китайски“. А истинското значение на думата Карате (Karate) означава Китайска ръка заради произхода си от Китайското кемпо. Но учителят от Окинава, Гичин Фунакоши, който първи въвел карате в Япония и създал Шотокан карате (един от стиловете от които произлиза киокушин) вярвал че думаат „празен“ най добре описвала значението на карате.

 Думата „празен” наистина е най-подходяща, поради това че символизира на видимия факт, че това изкуство за самозащита не използва оръжия, а само крака и ръце. Освен това практикуващите Карате-До не се стремят само да усъвършенстват избрания от тях стил, но и да изпразнят сърцата и умовете си от всички земни изкушения. Докато четем будистки ръкописи, се натъкваме на изрази като “Shiki soku ze ku” and “Ku soku zeshiki”,  които буквално означават- „Това за което говорим е неефективно” и „Всичко е суета“. Думата “Ku” която присъства и в двете изречения, сама по себеси означава истина.

Думата Будо (Budo) произлиза от думите:

Bu-боен
Do-път

Будо, Бойният Път, е Японски термин за бойните изкуства които използват мирни техники за усъвършенстване не индивида. Думата „До“ произлиза от Китайската дума „Тао“ и философията на Таоизма. До (Do) не означава път или метод за научаване на нещо, като например научаването на техниките в карате, а това е начина на живот в който всичко научено се превръща в мъдрост.

До(Do) и Зен(Zen) са различни. Философията на Зен търси самоусъвършенстване чрез мирни средства като медитацията. До търси самоусъвършенстване чрез самата тренировка. Всъщност упражняването на ката се нарича „Подвижна медитация“. Това което се постига чрез Будо е много повече от техники и приложения на бойните изкуства.

Понякога Карате и Будо се комбинират като Каратедо (Karatedo) или „Празната Длан”

Думата Доджо (Dojo), или залата в която се тренира, буквално се превежда „Мястото за Начина“, но също с тази дума се наричат и стаите за медитация в Будистките храмове.
Карате Доджо не е физкултурен салон, въпреки че трениеовката е физическа. То е свещено място за учене, и като такова трябва да се уважава. Каратека или каратистите, се покланят преди да влязат или излязат от Доджо.  В Доджо е забранено да се използват или внасят обувки, не само за да се поддържа чисто, но и за да се задържи външният свят отвън. Понякога преди тренировка се извършва Мокусо (медитация), за да се прочисти съзнанието от външния свят. След тренировка отново се прави същата медитация, с цел да се прочисти ума и да се подготви да влезе във външния свят.
Карате униформата се нарича Доджи или Джи за по кратко, и буквално преведено означава „Дрехите за Начина“. Също както Доджо не е просто физкултурен салон, така и Доджи не са просто дрехи които да носиш докато тренираш. Доджи са дрехите които Каратека носи по пътя към себеусъвършенстването. Те винаги трябва да са чисти и прилежни. Според Мас Ояма да кърпиш скъсана униформа не е срамно, но да носиш скъсана униформа е унижение. Но от друга страна Оби (Obi), или колана, не трябва никога да се пере. С течение на времето той попива потта и кръвта от силните тренировки. Стар или износен колан отразява уникалните преживявания на Каратека по време на тренировка, които не трябва да бъдат измити.

Mas Oyama fully understood the nature of Kyokushin Karate as budo karate, a path toward self-perfection though the practice of the martial art: Karate is the most Zen-like of all the Martial Arts. It has abandoned the sword. This means that it transcends the idea of winning and losing to become a way of thinking and living for the sake of other people in accordance with the way of Heaven. Its meanings, therefore, reach the profoundest levels of human thought.
For a long time, I have emphasized that karate is budo, and if the budo is removed from karate, it is nothing more than sport karate, show karate or even fashion karate a?“ the idea of training merely to be fashionable.
Karate that has discarded budo has no substance. It is nothing more than a barbaric method of fighting or a promotional tool for the purpose of profit. No matter how popular it becomes, it is meaningless.
The philosophy of budo is evident in the name that Mas Oyama chose for his karate style, Kyokushin, which means “UltimateTruth”. It is also reflected in the Dojo Kun, in Mas Oyama’s Eleven Mottos, and in the Spirit of Osu.
Dojo Kun
The Kyokushin Dojo Kun (Training Hall Oath) was written by Mas Oyama with the help of Eiji Yoshikawa, the author of the novel Musashi, which was based on the life and exploits of Miyamoto Musashi, Japan’s most famous Samurai warrior.
The Dojo Kun is usually recited at the end of each training session, when the students and instructors are lined up by rank in seiza (formal kneeling). Each line of the Dojo Kun is recited by the most senior student and repeated by the entire class together. Some dojos choose not to recite the Dojo Kun for various reasons.

Dojo Kun

1. We will train our hearts and bodies,For a firm unshaking spirit.
2. We will pursue the true meaning of the Martial Way,So that in time our senses may be alert.
3. With true vigor,We will seek to cultivate a spirit of self denial.

4. We will observe the rules of courtesy,Respect our superiors, and refrain from violence.

5. We will follow our God, And never forget the true virtue of humility.

6. We will look upwards to wisdom and strength, Not seeking other desires.

7. All our lives, through the discipline of Karate, We will seek to fulfill the true meaning of the Kyokushin Way.

Some dojos recite the fifth line as “We will follow our Gods and Buddha…”, which is a more literal translation of shinbutsu. However, the full meaning of the Japanese word is not expressed in this literal translation, since it involves Buddhist and Shinto principles with which many Westerners are not familiar. Other dojos recite the line as “We will follow our religious principles…”

Eleven Mottos

Mas Oyama summed up his entire martial arts philosophy in eleven mottos, known as the Zayu no Mei Juichi Kajo, which are central to his teaching: Zayu no Mei Juichi Kajo
1. The Martial Way begins and ends with courtesy. Therefore, be properly and genuinely courteous at all times.
2. Following the Martial Way is like scaling a cliff a?“ continue upwards without rest. It demands absolute and unfaltering devotion to the task at hand.
3. Strive to seize the initiative in all things, all the time guarding against actions stemming from selfish animosity or thoughtlessness.
4. Even for the Martial Artist, the place of money cannot be ignored. Yet one should be careful never to become attached to it.
5. The Martial Way is centered in posture. Strive to maintain correct posture at all times.
6. The Martial Way begins with one thousand days and is mastered after ten thousand days of training
7. In the Martial Arts, introspection begets wisdom. Always see contemplation on your actions as an opportunity to improve.
8. The nature and purpose of the Martial Way is universal. All selfish desires should be roasted in the tempering fires of hard training.
9. The Martial Arts begin with a point and end in a circle. Straight lines stem from this principle.
10. The true essence of the Martial Way can only be realized through experience. Knowing this, learn never to fear its demands.
11. Always remember, in the Martial Arts, the rewards of a confident and grateful heart are truly abundant.

The Spirit of Osu

 „Ус” означава търпение, респект и оценяване. За да създадеш здраво тяло и здрав дух, трябва да понесеш строги, изключително тежки тренировки. Трябва да стигнеш до състояние в което смяташ, че си на границата на лимита си и искаш да спреш, да се откажеш… И когато достигнеш този момент, истинското изпитание започва. Трябва да се бориш срещу самия себе си, срещу слабостта си и трябва да победиш… И когато го направиш ще разбереш че слабостта ти е била единствено желанието ти да се откажеш, отказа на самия теб да повярваш в това, че ще се справиш.
Това е „Ус”.

Причината поради която се подлагаш на такива тежки тренировки е, че ти се грижиш за себе си, а да се грижиш за себе си означава да се самоуважаваш. Този на пръв поглед егоистичен само-респект постепенно еволюира и се разширява, за да се превърне в респект към инструкторите ти и твоите „съученици”. Когато влезеш в доджото, ти се покланяш и казваш „Ус”. Това означава че ти изпитваш респект към доджото и времето прекарано в него. ю

Това чувство на респект е УС!

По време на тренировка ти даваш всичко от себе си, защото се самоуважаваш. Когато тренировките завършат, ти се покланяш на инструкторите и съучениците си и казваш „Ус!”. Това трябва да стане чрез уважение.

Това е УС.

Думата „Ус” е много важна в Киокушин карате, защото олицетворява търпение, респект и оценяване. Ето защо винаги използваме „Ус” – за да ни напомня за тези главни качества.

УС!!!